
2023. febr. 06. Szikora Tamás
Már az előző szezon is több olyan emlékezetes momentumot produkált az amerikai széria királykategóriájában, amit felkapott a világsajtó, idén viszont még a tavalyinál is izgalmasabb évre van kilátás, amit szerencsére a magyar szurkolók is élőben láthatnak az egyik hazai sportcsatornán. Új szabályok, egy visszatérő legenda, és különleges próbálkozások – ez vár ránk az előttünk álló esztendőben. Mutatjuk a legfontosabbakat!
Növekvő népszerűség Magyarországon
Bár egy maroknyi rajongótábor már eddig is volt, itthon sokáig nem mutatkozott jelentősebb érdeklődés a NASCAR és annak legmagasabb kategóriája, a Cup Series iránt. Noha magyar csatornákon már korábban is voltak élő közvetítések és összefoglalók, általában mindig jöttek üresjáratok, amikor rajongóknak más alternatívák után kellett nézni, amennyiben látni akarták a futamokat.
Évekkel ezelőtt az azóta már megszűnt Sport Klub és a szintén megboldogult Digi Sport csatornáin is láthatták a legfontosabb történéseket a rajongók, 2021 óta pedig a Network4 csoport sportcsatornáin keresztül élvezhetjük az izgalmakat. Bár volt némi bizonytalanság, január végén kiderült, hogy a következő két évben is az ARENA4 és a MATCH4 képernyőin, továbbá a NET4+ nevű streaming felületen kell keresni a NASCAR-t. A bejelentésről szinte minden nagyobb portálon beszámoltak, ami nem csoda, hiszen a tavalyi rájátszás során már érezhető volt, hogy az addiginál sokkal többen érdeklődnek a patinás széria történései iránt.
Új szabályok
Bajnokságon kívüli eseményekkel indul majd az év, ebből pedig az első a Clash nevű futam, ám miközben a többség erre készült, a NASCAR fontos változásokról tett bejelentést január végén. Ennek értelmében mostantól tilos az olyan őrült manőverek végrehajtása, mint amivel Ross Chastain jutott be tavaly a bajnoki döntőbe. A Trackhouse Racing pilótája akkor konkrétan a falba vezette az autót, majd padlógázon ment végig, így megelőzve közvetlen riválisát. „A NASCAR számára a biztonság az első. Emiatt az összes olyan szabálysértést, ami veszélyezteti az esemény biztonságát, vagy másmilyen kockázatot jelent, a pilótákra, tisztviselőkre, nézőkre és mindenki másra, a lehető legkomolyabban kell kezelnünk” – áll a szabálykönyv 10.5.2.6.A pontjában, ami erre vonatkozik.
Más változások is érkezetek. A NASCAR számára az eső egy komoly ellenség, mivel az oválokon túl kockázatos lett volna így futamokat rendezni, ez viszont sokszor hatalmas kényszerszüneteket eredményezett. Ezt a szabályalkotók részéről annyiban már sikerült orvosolni, hogy az épített pályás futamokon használnak esőgumikat, az idei évtől kezdve pedig a nemzeti szintű szériákban a rövidebb oválokon is alkalmazhatják a Goodyear nedves pályára szánt abroncsait. Ehhez jár még az esős csomag, amiben ablaktörlő, valamint fényszórók használata is engedélyezett lesz.
A bejelentések sora itt azonban még nem ért véget. Kiderült az is, hogy az épített vonalvezetéseken eltörlik a szakaszok közötti szüneteket, maga a lebonyolítás alapja viszont megmarad, így a bónuszpontokat is kiosztják az egyes etapok végén, tovább az elszabadult kerekekre is enyhébb büntetést osztanak ki és a rájátszásba jutás szabálya is változott. Továbbra is futamgyőzelemmel vagy a pontok alapján lehet helyet foglalni a legjobbak között, ám előbbihez eddig a tabella első 30 helyének valamelyikén kellett helyet foglalni, ám ezt eltörölték.
Egy legenda visszatér
A 2000-es években Jimmie Johnson gyakorlatilag uralma alá hajtotta a kupa sorozatot, zsinórban öt bajnoki címet szerzett, majd ezt újabb kettővel fejelte meg 2013-ban és 2016-ban. Utána már valahogy nem akart kijönni neki a lépés, végül 2020-ban bejelentette visszavonulását, legalábbis ettől a szériától. Johnson számára szinte nélkülözhetetlen a folyamatos versengés, amit jól bizonyított, hogy a NASCAR után az együléses autók felé fordult és az IndyCar sorozatban is kipróbálta magát. Ez a kaland végül nem sikerült túl jól, így többet már nem vállal teljes szezont, az oválokon viszont jól ment, így könnyen lehet, hogy az Indy 500 mezőnyében ismét feltűnik majd.
Mint kiderült más legendás futamokon is indulhat majd, így például a NASCAR-ban is, ahová idén versenyzőként és tulajdonosként tér vissza. A rutinos pilóta ugyanis résztulajdont szerzett a szintén legendás Richard Petty csapatában, így jött létre a Legacy Motor Club, melynek Johnson nemcsak egyik vezetője, hanem részidős pilótája is lesz. Az egyik első nagy megmérettetés a bajnokságot nyitó Daytona 500 lesz, de vélhetően másutt is szerepelhet még. Rajtszámként a 84-est választották, mivel a hozzá erősen kötődő 48-as korábbi csapata, a Hendrick Motorsports tulajdonában van. Velük továbbra sem szakadt meg a kapcsolata, így egy különleges projektben is részt vesz a nyár folyamán.
Az említett alakulat, a Chevrolet és a NASCAR közös munkája által ugyanis egy átalakított Cup-autó fog részt venni Le Mans-ban az 56-os rajtszám alatt. Az egyik pilóta Johnson lesz, aki mellé olyan tapasztalt versenyzők csatlakoznak, mint az F1-es világbajnok Jenson Button, vagy a 24 óráson egyszer már diadalmaskodó Mike Rockenfeller. A próbálkozás nem példa nélküli, hiszen a múltban több NASCAR-autót is láthatott már a közönség, így ezzel egy régi történetet folytathatnak.
Mi lesz a Next Gen autókkal?
A NASCAR hetedik generációs autója rengeteg újítást hozott magával és egy minden tekintetben esztétikusabb és modernebb technikát kaptak a pilóták, ám sajnos a versenygép egyik újításával sikerült egy komoly problémát is generálnia a tervezőknek. A korábbiaknál jóval merevebb karosszéria által ugyanis hatalmas erőhatás nehezedett a pilótákra, ezekből pedig két pilóta is komoly agyrázkódást szenvedett. Kurt Busch és Alex Bowman mindketten kényszerpihenőre mehettek egy viszonylag csekély mértékűnek tűnő baleset miatt, ráadásul előbbi versenyző emiatt a teljes szezonos karrierjét is lezárta orvosai tanácsára.
Ami közös volt az incidensekben, hogy mindketten az autó hátuljával találták el a falat az ütközéseik során, a kompozit anyagból készült kasztni viszont nem úgy nyelte el az ütéseket, ahogyan azt kellett volna. Az ebből keletkező problémák és a kirobbant botrány után mindenki megoldásokat sürgetett, így a NASCAR is fejlesztésekbe kezdett. Ennek eredményeképpen az idei évre változtattak a problémás hátsó lökhárító merevítőin, hogy azok kisebb terhelés alatt is deformálódni tudjanak, de persze szem előtt tartva azt is, hogy ne legyenek túl gyengék.
Új szelek fújnak
Vannak pilóták, akik szinte összenőnek a csapatukkal és az autójukhoz tartozó rajtszámukkal, de egyszer minden korszak véget ér. Kyle Busch például hosszú ideje a 18-as autóban versenyzett a Joe Gibbs Racingnél, idén viszont már a Richard Childress Racing csapatában kell keresnünk a 8-as versenygépben, de nem csak ő váltott. Tyler Reddick például a 23XI Racinghez távozik a Denny Hamlin és Michael Jordan közös csapatába, így számukra is új időszámítás kezdődik. Kíváncsian várjuk, mi sül ki ebből!