
2021. ápr. 02. Szikora Tamás
Az amerikai sztár, hatalmas népszerűségre tett szert a videóival az utóbbi években, arról viszont kevesen beszélnek, hogyan jutott idáig és a versenypályán milyen eredményeket ért el.
Autóversenyzőként adja magát a dolog, hogy a pályán mutatott teljesítmény és az elért eredmények után váljon valaki igazán népszerűvé. Ez az alapvető út, de ha az ember lenyűgöző filmeket gyárt az internetre, az is jó lehet.
Ken Block egy tökéletes showman, ezt pedig nagyon jól kihasználja és rengeteget tett azért, hogy a Gymkhana szakágat megismerjék az emberek. Utóbbi persze nem csak az ő képességeit mutatja meg, a lényege, hogy egy kijelölt pályán különféle ügyességi feladatokat kell bemutatni, amiben van bőven driftelés, de szlalomozás és még akár 360 fokos fordulatok is. Minél gyorsabb az ember és minél kevesebb a hibapont, annál jobb. Ebben az esetben persze különleges körülmények között.
A pályafutása 2006-tól indult be igazán. Ebben az évben szerződött le a Subaru amerikai rali csapatához, a helyi versenyek mellett pedig az extrémsportok világjátékán is az ő színeikben indult. Nem akárkivel került akkor egy csapatba, társa volt az Travis Pastrana is, aki szintén az X-Games egyik nagy legendája és kettő, illetőleg négy keréken is eredményes volt.
A sorozat rali versenyei mellett rallycross és WRC versenyeken is indult, ám az emberek többsége nem erről jegyezte meg. A hírnevet alapvetően a Gymkhana videók hozták meg, melyeket már több mint tíz éve gyártanak. Mindezek mögött természetesen hatalmas munka van, elég csak az olyan tényezőkre gondolni, mint a forgatási engedélyek, az autók felkészítése, a megfelelő technikai háttér, egy nagyméretű stáb, forgatókönyv és még hasonlók.
Másképp persze ezt nem is lehetne, hiszen ilyet csinálni még profikkal és ellenőrzött körülmények között is egy veszélyes játék, ugyanakkor megéri egyrészt a nézettség, másrészt az olyan támogatók miatt, mint a Ford vagy a GoPro.
Ami a szponzorokat illeti, az amerikai pilóta nem csak a pályán teljesít nagyszerűen, de az üzleti életben is. Blocknak ugyanis fiatalon nem volt megfelelő anyagi háttere ahhoz, hogy profi válhasson belőle, ezt neki kellett összeraknia. Ebben nagy szerepet játszott, hogy a DC Shoes ruhamárka alapítása többek között az ő nevéhez fűződik, az így szerzett kapcsolatok pedig még előrébb juttatták.
A GoPro Driven nevű sorozata, egészen szépen bemutatta mindezt két epizódon keresztül.
Ezek nem csak a videók elkészítéséhez segítették hozzá, hanem ahhoz, hogy sikeres versenyző is válhasson belőle. A Forddal való szerződésnek köszönhetően indulhatott a Rali vb-n is, ahol viszont igazán érdemes kiugró eredményeket tudott produkálni, azaz X-Games és a Rallycross. Előbbinél három ezüst és két bronz jött össze, utóbbi esetében pedig több futamgyőzelme van az USA-ból, de a világbajnokságon is összejött két dobogó az évek alatt. Egyik legutóbbi szereplése a sorozat teljesen elektromos kategóriájában volt kategóriájában, a Project E Seriesben volt, melynek legelső versenyét rögtön sikerült is megnyernie a Fiesta ERX-el.
Habár egy sikeres emberről van szó, mégis azt lehet mondani, hogy sokkal inkább a látvánnyal adja el magát és a termékeket. Nyilván, ha csak egy konkrét bajnokságra koncentrálna kizárólagosan, sokkal sikeresebb is lehetne ebből a szempontból, de igazából nem ezért kedvelik az emberek. Sokkal inkább azért a műsorért amit lenyom, ráadásul amikor csak teheti kiszolgálja a rajongóit, legyen szó mondjuk fotókról, vagy aláírásokról.
Block tehát egészen más utat járt be, mint általában az autóversenyzők, de eközben egy tökéletes üzleti modellt épített fel. A videóit „zabálja” a nép, a versenyeknek melyeken elindul, pedig szintén nagy reklámértéke van, így például a WRX-nek is kifejezetten jót tett a jelenléte az utóbbi években. Kérdéses persze, hogy milyen autómárkával folytatja majd a jövőben, hiszen a Forddal való 11 éves kapcsolata idén a végéhez ért.
Bármikor is hallunk róla legközelebb, őt ismerve az biztos, hogy nagyot fog szólni.