
2021. márc. 27. Szikora Tamás
Sok neves autógyártó megfordult már a Formula 1 történelmében, közülük pedig több olyan is van, melyek nem állandó részvevők voltak, de időnként feltűnnek. 2021-től a neves brit márka is közéjük tartozik.
Az autósport világában a tavalyi év egyik legnagyobb híre volt, hogy az Aston Martin visszatér az F1-es mezőnybe, mégpedig a Racing Point csapatát váltva. Utóbbi igazi kaméleonja a mezőnynek, miután több elődje is volt már korábban. A legendás Jordan istálló 2005-ös megszűnésétől kezdve különböző tulajdonosok által viselte már a Midland, a Spyker és a Force India nevet is mielőtt a jelenlegi tulajdonos Lawrence Stroll át nem vette a csapatot.
A milliárdos üzletember nagy dobásra készül, ennek pedig egyik legfontosabb lépése volt, hogy többségi tulajdont szerzett a patinás brit autómárkában, melyet vissza kíván vezetni az autósport királykategóriájában. Bár mindez nagyot szólt a sajtóban és a szurkolók körében is, mint sok más esetben, itt sincs új a nap alatt. Az Aston Martin ha rövid ideig is, de korábban kivette a részét az F1 történelméből.
Epizódszerepek
A Formula 1 idén teljesíti 72. szezonját, az 1950-es kezdetektől számítva pedig rengeteg konstruktőr vett részt a futamokon. Közülük, főként a korai érákban volt nem is egy olyan, melyek csak néhány alkalommal képviseltették magukat. Az Aston Martin is ezek közé tartozott, de a maga módján egészen emlékezetes módon.
Az 1959-es és az 1960-as szezonokban összesen öt versenyen álltak rajthoz, ezek közül pedig egyiküknél sem értek el kiugró eredményt. A legjobb két hatodik hely volt Nagy-Britanniából és Portugáliából, ám érdemes megfigyelni kik is vezették az autóikat. Caroll Shelby, Maurice Trintignant és Roy Salvadori. Az első név talán sokak számára ismerősen hangzik, mivel az amerikai nemcsak versenyzőként, de később, mint kiváló autótervező is letette a névjegyét, elég csak a Ford olyan autóira gondolni, mint a Shelby Mustang, vagy Shelby Cobra, melyek mind az ő nevét viselik.
A másik két név sem elhanyagolandó, igaz közülük csak Trintignant tudott F1-es futamot nyerni. Ami viszont mindhármukban közös, hogy győzni tudtak a Le Mans-i 24 órás versenyen. Trintignant ezt 1954-ben hozta össze, Shelby és Salvadori pedig egy csapatban voltak 1959-ben, mikor ez sikerült. Az érdekes, hogy ők csapattársak voltak mind két sorozatban, ráadásul mindkét helyen az Aston Martinnak versenyeztek.
Bár az F1-ben nem vetették meg a lábukat, más versenysorozatokban azért oda kellett figyelni a márkára. Az említett Le Mans-i győzelem a történetük első sikere volt azon a versenyen, mely mai napig a világ egyik legelismertebb egész napos versenye, az Aston pedig szerves részét képezi. Manapság a GT autók között találhatjuk meg őket, de elég szép sikerlistával rendelkeznek. 2004-től állnak rajthoz, az autókat pedig az a Prodrive nevű csapat menedzseli, akik elég ismertek a szakmában.
Az azóta eltelt 17 év alatt ötször tudtak nyerni a GTE Pro kategóriában, mi több a WEC-ben vagyis a hosszú távú versenyek világbajnokságán, mely többek közt Le Mans-t is magába foglalja, több bajnoki címmel is rendelkeznek egyéniben és csapatban is.
A 007-es választása
Lehetne még beszélni hosszasan az Aston autósporton belüli szerepvállalásáról, hiszen az utóbbi években még a Német Túraautó Bajnokságban is részt vettek a Mercedest leváltva, ám nem csak emiatt váltak emlékezetessé. A James Bond filmek jelentős részében láthattuk a márka sportautóit ez pedig nem csak a rajongóknak jutott eszébe. A négyszeres világbajnok Sebastian Vettel jó szokása már fiatal korától kezdve, hogy minden évben elnevezi versenyautóját, ez pedig idén sincs másképp, ha pedig már a britek legendáját vezeti, adott volt, hogy egy Bond lányról kapja a nevét az idei gép.

Az AMR21 kódjelű autót a német pilóta Honey Ryder névre keresztelte. Utóbbi karakter még a legelső hivatalos Bond film, vagyis a Dr. No kiemelt női karaktere volt, melyet Ursula Andress alakított Sean Connery oldalán, aki az első 007-es ügynök volt.
Az idősebb Stroll úgy tűnik jó lóra tett, hiszen marketing szempontból eddig kitűnően alakulnak a dolgok. Új szponzorok is érkeztek, a korábbi főtámogató BWT is megmaradt, az új zöld színt is rengetegen dicsérik, ráadásul még a biztonsági autót is ők adják a futamok felén. Az elmúlt 25 évben csak a Mercedes autói teljesítettek szolgálatot ha Safety Carról, vagy az orvosi autóról volt szó, idén viszont megosztják ezt a csillagos márkával. Az eddig megszokott flotta mellé érkezik az Aston Martin Vantage a Safety Car, valamint az Aston Martin DBX a Medical Car szerepében.
A pilótapárosukra is oda kell figyelni. A kanadai Lance Stroll abszolút otthon érezheti magát, részben mert már ott van egy ideje a csapatnál, részben pedig azért mert édesapja a tulajdonos. Mellé viszont érkezett Vettel, aki még a Red Bullal tudott vb címeket nyerni, 2015-től kezdve pedig a Ferrarit próbálta csúcsra juttatni, több-kevesebb sikerrel. Tavaly még a szezon előtt bejelentették, hogy a 2020 az utolsó éve az olaszoknál, idén viszont egy új kihívás áll előtte.

2021-re köszönhetően a koronavírus járványnak csak továbbfejlesztették az előző évi autókat és bár az Aston változtatott talán a legtöbbet, még így is reménykedhetnek, hiszen tavaly az övék volt az egyik legjobb konstrukció, időnként pedig elég közel voltak a legnagyobbakhoz.
Egyelőre tehát úgy látszik minden adott ahhoz, hogy az eddigieknél is előrébb lépjenek, meglátjuk, miként írják tovább a történelmet.
(Fotók: Aston Martin)