Egyelőre beváltak az F1 új szabályai

2022. ápr. 07. Szikora Tamás

Ahogyan az elmúlt évtized elején, úgy most is az volt a szabályalkotók célja, hogy az autók közelebbről tudják követni egymást és megkönnyítsék az előzéseket. 2009-ben ez nem úgy sült el, ahogyan szerették volna, most azonban a pilóták és a rajongók is elégedettnek tűnnek.

Radikális változások álltak be a Formula-1-ben 2022-re, mivel új aerodinamikai szabályok érkeztek, ami jelentősen megváltoztatta az autók külsejét, de a pilóták elmondása alapján a vezetési élmény is másabb a korábbinál. Ennek alapvető oka, hogy a 80-as években egyszer már betiltott szívóhatás intézményéhez tértek vissza, továbbá a visszább vágott leszorítóerővel és a korábbinál jóval kötöttebb szabályokkal próbálták meg elérni, hogy több előzésre legyen esélye a résztvevőknek.

Mivel az F1 génjeiben van, hogy mindenki a szabályrendszer keretein belül építi meg saját konstrukcióját, ezért a különböző autóknak és persze a folyamatosan egyre bonyolultabbá váló aerodinamikának hála, egy állandó problémájává vált a sportnak, hogy hatalmas turbulencia keletkezett az autók mögött, ami viszont nem tette lehetővé, hogy a versenyzők elég közelről kövessék egymást. Ebből következően az előzések száma is folyamatosan csökkent, amit persze a DRS rendszere orvosolt valamelyest, ám ez csak az egyenes szakaszokon használható, ráadásul elég mesterkélt dologról van szó.

13 esztendővel ezelőtt is ez volt a probléma, de az akkori aero szabályok végül nem hozták meg a kívánt hatást, ráadásul a biztonsági fejlesztések után az autók sem voltak valami esztétikusak, amire a jogtulajdonos FOM és a Nemzetközi Automobil Szövetség is rájött, így végül az előző évtizedben több olyan módosítás is érkezett, ami erre irányult és többek között a szurkolók igényeit próbálta meg kielégíteni.

2017-ben például ez volt az oka annak, hogy jócskán méretesebbé és agresszívabbá váltak az autók, ami a tempó jelentős növekedésével járt, ám az egyre nagyobb leszorítóerő a korábbi problémákat hozta vissza. Az F1 tulajdonosa végül mondhatni mindent megtett annak érdekében, hogy szép, gyors és egyúttal jól versenyezhető autók jöjjenek létre, az éveken át csiszolgatott szabályok eredményeit pedig idén pillanthattuk meg először.

Az idei versenygépekkel kapcsolatban sokaknak volt olyan aggálya, hogy túlságosan hasonlítani fognak majd egymásra, ám a mérnöki kreativitás ezúttal is utat nyert magának, így tulajdonképpen mind a tíz csapat egyedit alkotott, és a pályán látottakra sem lehetett panaszunk eddig. Már az idény első versenyén is jól látszott, hogy kanyarokon át közel tudnak maradni egymáshoz a pilóták, amit pedig külön öröm volt látni, hogy Max Verstappen és Charles Leclerc több ízben is hosszú ideig tartó csatát vívtak a futamgyőzelemért.

A fejlődés tehát egyértelműnek tűnik, ugyanakkor a DRS még mindig része a játéknak a biztonság kedvéért, a mezőny tagjai pedig elég megosztottak voltak, amikor az eszköz szükségességéről volt szó. „DRS nélkül sosem tudtam volna előzni, mert még mindig túl érzékenyek vagyunk rá. Egyes pályákon tényleg könnyebb előzni, de most csak második lennék, ha nincs a DRS” – mondta a futamgyőztes Verstappen a Szaúd-Arábiai Nagydíjat követő sajtótájékoztatón.

A hollanddal egyébként mások, így a két Ferrari-pilóta, Leclerc és csapattársa, Carlos Sainz is egyetértett, valamint az új 18 colos gumik jelentette különbséget is kiemelték, ugyanakkor az előzéseket tekintve a többség úgy gondolja, hogy jelentősen javult a helyzet ahhoz képest, amit az utóbbi években tapasztaltak.

„Nyilvánvalóan sokat változtak a dolgok. Sokkal jobban tudjuk követni a másikat, így pedig a versenyzés szórakoztatóbb és kielégítőbb lett. Nem tudom, hogy túl könnyű lett-e az előzés, de az biztos, hogy egyszerűbbé vált, míg a szélárnyékhatás jóval kisebb, szóval, ha egyedül megyünk, a DRS-hatás nagyobb, mint tavaly, de ha valaki mögött haladunk, akkor lassabban érjük utol, mert kevésbé érződik a szélárnyék” – mondta az egy év kihagyás után idén visszatérő Kevin Magnussen, aki a Motorsport Weeknek nyilatkozott a Bahreini Nagydíj után.

Az F1 vezetősége mindenesetre nemcsak menő autókat akart létrehozni, hanem a versenyzés minőségén szerettek volna javítani, mely az eddig látottak alapján összejött, és bár nem lehet minden tökéletes, egyelőre nagyon úgy tűnik, hogy jó irányba haladnak a dolgok.