A kor csak egy szám – Hélio Castroneves

2021. jún. 17. Szikora Tamás

Az Open Wheel szériák általában nem azok a helyek, ahol 40 év felett sok babér terem az embernek. A brazil pilóta viszont rácáfolt erre. 46 évesen nyerte meg az Indy500-at.

Amíg a sportautó vagy a túraautó bajnokságokban teljesen megszokott és normális, hogy idős és tapasztalt pilótákat bőven találunk a mezőnyben, addig a formula autós sorozatokban ennek leginkább az ellenkezőjét látjuk.

A fiatal tizenéves tehetségek hatalmas harcot vívnak azért, hogy a minél magasabb kategóriákba kerülhessenek, a kiválasztottaknak pedig sikerülhet is. Nemcsak a Formula 1 esetében igaz ez, a tengerentúlon ott van Észak-Amerika bajnoksága, az IndyCar, ahol szintén sok hasonlót figyelhetünk meg.

Sokan esnek így abba a hibába, hogy leírják azokat, akik már benne vannak a korban és esetleg nem jön ki nekik a lépés úgy, mint korábban. Vannak azonban olyan helyzeteket és versenyek, melyekben igenis szükség van a rutinra. Igaz ez az Indy500-ra is.

Az Indianapolis Motor Speedwayen rendezett 500 mérföldes oválpályás verseny hatalmas múltra tekint vissza. Az elsőt még 1911-ben rendezték, azóta pedig néhány kivételtől eltekintve, folyamatosan megrendezik. A világ három nagy egynapos autóversenyének az egyike a Formula 1-es Monacói Nagydíj és Le Mans-i 24 órás mellett. Nem véletlen nevezik tripla koronának azt, ha valaki mind a hármat képes megnyerni.

A mai modern érában persze ez már nem olyan egyszerű, hogy valaki csak úgy ugráljon a különféle bajnokságok között, ám még így is vannak olyan aktív pilóták, akik egészen közel vannak ehhez, lásd Juan Pablo Montoya vagy épp Fernando Alonso.

A rutin meg az évek

Olyan is van persze, hogy valaki csak az egyiknek lesz az igazi specialistája, Castroneves pedig pont ilyen. Brazília olyan nagy tehetségei között volt ő a 90-es évek végén, mint Tony Kanaan, vagy éppen Cristiano de Matta. Előbbi ma már szintén az IndyCar egyik legendája, utóbbi pedig sokaknak ismerős lehet, hiszen az F1-ben a Toyota csapatának egyik pilótája volt. Többek között velük is harcolhatott abban az Indy Lights-ban, mely az USA igazi nagy utánpótlás sorozata.

Alapvetően 1998-tól indult a profi pályafutása, az első Indy500 viszont csak 2001-ben jött el az életében. Ebben többek között szerepe volt annak is, hogy az, amit ma IndyCar néven ismerünk egy időben két részre szakadt, a nagy múltú verseny és az oválpályák köré pedig IRL néven egy külön sorozatot szerveztek anno.

Az első indianapolisi futama viszont nagyon emlékezetesre sikerült, akkor 26 esztendősen rögtön győzni tudott annak Penske csapatnak a színeiben, melyben karrierje nagy részét töltötte. 2002-ben ez szintúgy megtörtént, majd 2009-ben harmadik sikerét is elkönyvelhette.

Ami ezekből leginkább megragadhatott az emberek emlékezetében, hogy Castronevesnek gyakorlatilag védjegyévé vált az, ahogyan megmászta a pályát és a lelátókat elválasztó kerítést.

Bár bajnoki címet sosem szerzett, mégis beleégett az emberek agyába, hogy hozzá tartozik a 3-as rajtszám. Ez egészen addig volt igaz, amíg a Penske csapata meg nem szabadult tőle, így 2020-ban már csak két alkalommal indult, akkor a McLaren tagjaként, idén pedig a Meyer Shank Racing szolgálatába állt, amit aligha bánt meg.

Nem valószínű, hogy sokan mertek volna rá fogadni, de megmutatta, hogy nincs lehetetlen, valamint, hogy a rutinos rókákról soha nem szabad megfeledkezni. A pole pozíciót megszerző Scott Dixon is betöltötte már a 40-et, igaz ő hatszoros bajnokként még mindig az élmezőny tagja. Castronevesnek már nem volt ilyen szerencsés a helyzete, plusz nem szabad elfelejteni, hogy mostani csapata is jelenlegi önálló formájában még csak 2020 óta létezik.

Így viszont mondhatni még kerekebb a történet, a brazilok Indy legendája ismét csúcsra jutott és látványos ünneplést rendezett, a MSR gárdája pedig az Indy500-on aratta története első győzelmét.

Hogy a kor nem számít, azt az is bizonyítja, hogy Hélio egy igazán elit kör része lett, melyek szintén túl voltak már a fiatalságukon, mikor megszerezték a negyedik győzelmüket. Rick Mears 40, A.J Foyt 42, Al Unser pedig már 48 esztendős volt ekkor.

Összegezve a dolgokat annyit lehet mondani, hogy ezek is csak azt mutatják mennyire sokat jelent az, ha jelentős tapasztalat van az ember háta mögött. 

(Fotó: indycar.com)