Utazás a múltba: Budapest Retro Élményközpont

2022. márc. 17. Lebán Csenge

Ma már mindenki tisztában van azzal, hogy a Kádár-korszak micsoda rombolást végzett Magyarországon a gazdaságot tekintve. Mégis, akik akkoriban voltak fiatalok, boldogan emlékeznek vissza akkori életükre: a kisdobosokra, úttörőkre, TSZ-ekre, régi kirándulásokra, és mindenre, ami hozzátartozik az akkori életérzéshez.

Mi egy érintett személy 51. születésnapjára adtuk a jegyet, mellyel újraélhette gyermek- és fiatalkora élményeinek varázsát. Az ajándékválasztás határozottan nyerő volt!

Ahogy beérünk az épületbe, egy piros bútorzatú, retro székekkel és asztalokkal berendezett kis büfében találjuk magunkat, ahol a látogatás végén (persze akár előtte is) fogyaszthatunk egy kis melegszendvicset, hot dogot, gyulai kolbászt, és még sok minden mást, amit a ‘70-es, ‘80-as években biztosan megtalálhattunk a hasonló vendéglátó egységeken. Még bambit is lehet inni! Bár nem csatos üvegben, de ettől az élmény nem marad el.

A kiállítás 3 szinten megy végig. A szobák különböző tematika szerint vannak berendezve, például háztartási kellékek, utazás, technika, űrutazás, ruhák, bútorok. A megtekinthető tárgyak vitrinekben vannak, de nem akármilyenekben. Az akkori építési stílus alapján, panelházak embermagasságú makettjeinek kinyitható szintjeiben vannak elhelyezve. A ház ablakokkal, régi függönyökkel és reluxákkal díszített, megtévesztően hasonlít az akkori valóságra. Régi telefonkönyvekkel ellátott, tekerősen tárcsázós telefonfülkékbe is beállhatunk, és ha a fülünkhöz tartjuk a kagylót, régi vicceket, dalokat hallgathatunk. Kockatévéken reklámokat vetítenek, és még a tévé macit is megnézhetjük. Egy hírmondó sarok is be van rendezve, a pult mögé beülve hírmondónak érezhetjük magunkat. Mindezt persze kamera “veszi”, mi mögé beállva mi lehetünk a operatőrök. Minden szobában játszhatunk kvízeket, és aki jól teljesít, azt a gépezet megdicséri, kiváló elvtársnak minősíti.

A kiállítás a fiatalabbaknak is érdekes lehet (mint jómagamnak is), akik még nem éltek ebben a korszakban. Régi játékokat (melyek egy részét még mi is megörököltünk szüleinktől), élelmiszereket láthatunk, edényeket és más használati eszközöket. Akkori autókat és motorkerékpárokat is megnézhetünk, a rendőrautót a szélvédőjén található szimulátor segítségével még vezethetjük is. Megtekinthetjük Farkas Bertalan űrhajós ruhájának az utolsó varrásig pontos mását, és a kis tévé maci figurát, amit magával vitt utazására. Megnézhetjük az első telefonokat, és számítógépeket, sőt videojátékokat is melyek a maiakhoz képest igen egyszerűek, mégis szórakoztatóak. Sétánkat hangszóróból régi nóták kísérik, amik még hangulatosabbá teszik az időtöltést.

Amikor felérünk a legfelső emeletre, megnézhetünk egy korabeli konyhát és nappalit, tele olyan tárgyakkal, amelyek akkoriban valóban megtalálhatóak voltak az adott helyiségben. A végén átlátszó falú lifttel térhetünk vissza a földszintre, miközben megcsodálhatjuk a körülöttünk kiállított járműveket. A büfébe visszaérve mindenképpen ajánlott enne valami finomat, hiszen ez csak még jobban kiegészíti az érzést. Vásárolhatunk retro ajándéktárgyakat is.

A helyiségből kilépve, az utcán szinte arcon csap majd a 21. század, és akkor jön rá az ember úgy igazán, hogy mennyire más volt azoknak a mindennapoknak a hangulata.

Az élményközpont pontos címe: Budapest, Október 6. utca 4.