Tv a hálószobába, még mit nem!

2021. szept. 16. Lebán Csenge

Tv-t nézni jó. Amikor fáradtan hazaérsz egy nehéz és hosszú nap után, jól esik leülni a képernyő elé, csak bámulni ki a fejedből és nézni valami értelmetlen műsort. Álmosan, fáradtan az ember általában nem vágyik olyan pihenésre, mint a kertészkedés vagy kirándulás, így a legtöbb esetben marad a tv. A készülék gyakran a hálószobában található, és nincs is jobb, mint elnyújtózni az ágyon miközben nézzük.

Biztosan olyan jó dolog ez? A tv az alvásra kijelölt szobában van a legmegfelelőbb helyen? Számtalan olvasmányt találunk az interneten arról, hogy milyen a nyugodt hálószoba. Ezekben leírják, hogy a szobát csak és kizárólag alvásra használjuk. Legfeljebb egy pihenésre alkalmas olvasósarok legyen ott az ágyon és szekrényen kívül, de munkához szükséges íróasztal, dossziék semmiképp! Ugyanez a helyzet a tv-vel. Az egy szórakoztató készülék. Játékgépeket sem tartunk a hálószobában, hagyjuk ki hát a tv-t is.

A tv helye inkább a nappaliban legyen. Sokan felháborodnak ezen, hiszen ők nem tudnak tv nélkül aludni, vagy hogy ők éppen lefekvés előtt nézik a tv-t. Ne legyen így! Ezek csupán rossz megszokások, mint például a dohányzás. Igenis el tud aludni mindenki a tv zaja nélkül, és egyáltalán nem szükséges lefekvés előtt nézni. Emellett rengeteg érv szól.

Aki hallott már a feng shui-ról, az biztosan azt is tudja, hogy az elektromos készülékek rendkívül zavarják az alvást. Ha tv-hangra alszol el, nem fogsz tudni olyan mélyen aludni, mintha csendben aludnál, ezáltal fáradtabb is leszel, amikor felkelsz. De nem csak ez a baj. Ott van még az úgynevezett elektroszmog, amit minden egyes elektromos készülék sugároz, még akkor is, ha éppen nem használjuk. Ha a tv-t nem vagyunk hajlandóak kivinni a hálóból, legalább áramtalanítsuk teljesen. Ez nem azt jelenti, hogy megnyomjuk a piros gombot a távirányítón, hanem azt, hogy kihúzzuk a dugót a konnektorból vagy lekapcsoljuk az elosztót. Ugyanez igaz a mobiltelefonra is. Nem elég lenémítani és lezárni a képernyőt, a legjobb, ha kikapcsoljuk.

„De a párommal minden este sorozatozunk lefekvés előtt.” Ne tegyétek! Legalábbis ne közvetlenül lefekvés előtt. Tekintsünk most el attól, hogy mennyire káros a tv által kibocsátott elektroszmog és kékfény alvás előtt. Ez is fontos, de van itt még valami. Ha bekapcsoljátok a tv-t, valószínűleg nem szóltok egymáshoz. Ez egy idő után negatív hatással lesz a kapcsolatra. Ne nézzetek tv-t, helyette beszélgessetek. Meséljétek el, milyen napotok volt, vagy csak beszéljetek valamiről, amiről jól esik. Sokkal jobban fog esni az alvás is az ilyen nyugodt beszélgetések, mit a felkavaró híradó után, amit a tv-ben néztél elalvás előtt.

„Nem tudok rögtön elaludni, tv nélkül csak forgolódom az ágyban.” Erre is van megoldás. Mikor olvastál könyvet utoljára? Meg tudnád mondani, mi volt a könyv címe? Ha a válasz nem, akkor ez egy intő jel, hogy kezdj el újra olvasni. A könyv nem káros, nyugodtan beviheted a hálószobába. Amellett, hogy jól szórakozol, még a szemedet is lefárasztod kicsit, ami miatt még jobban fog esni az azt követő alvás.

Helyet, időt, pénzt spórolsz. Jól olvasod, ha nincs tv a hálószobádban, ezekből a dolgokból megspórolsz magadnak valamennyit. A tv ugyebár sok helyet foglal. Ha komódra vagy asztalra teszed, akkor hangulatos gyertyák és asztali díszek helyét veszed el, amik otthonosabbá tennék a hálószobádat. Ha falra szereled, egy csodás, letisztult festmény helyét foglalhatja. Időt úgy spórolsz, hogy nem kell folyton a tv-t portalanítanod. Ugye már te is észrevetted, hogy a tv valami oknál fogva sokkal jobban vonzza a port, mint más bútorok, kellékek? Pénzt pedig azért spórolsz meg, mert a nappaliban csak akkor fogsz tv-t nézni, ha ott tartózkodsz. Márpedig az egyszerű hétköznapokon talán nem ülünk órákon át a nappaliban, inkább a konyhában, udvaron, hálóban tartózkodunk többet.

Ezek az érvek már meg kellett, hogy győzzenek mindenkit, de ha mégsem, itt egy utolsó tétel, amire biztosan nem legyintesz majd. Ugye te is „megtiltod” a gyerekednek, hogy 8 óra, vagy bármilyen adott időpont után tv-t nézzen? Persze te nem tartod be ugyanezt. Mutass példát a gyerekednek azzal, hogy te sem nézel tv-t onnantól, amikortól ő nem nézhet. Ebből egy rutin is kialakulhat, ha például este 7-ig együtt nézitek a nappaliban, majd mindenki a szobájába vonul és elkezd az alvásra hangolódni.

A fentiek ismeretében biztos vagyok benne, hogy sokan kedvet kaptak a pozitív változáshoz. Először biztosan furcsa lesz, ha azelőtt a háló és az esti rutin része volt a tv, de akkor sem szabad meghátrálni. Ha elhatározzuk magunkat és változtatunk, hosszú távon meghálálja majd a szervezetünk és a lelkünk egyaránt.