Mi fán terem a virtuális asszisztens?

2022. nov. 30. Bálint Ildikó

Amikor 2016 őszén jelentkeztem egy asszisztensi álláslehetőségre még magam sem gondoltam, hogy a következő évek során virtuális asszisztenssé fogok érni. Akkoriban ez a fogalom még Magyarországon ismeretlen volt, külföldön már sokkal mélyebb hagyományai voltak a remote munkavégzésnek vagy akár a home office-nak.

Napjainkban már azonban itthon is egyre többen hívják magukat virtuális asszisztensnek, egyre jobban jelen vannak rendezvényeken és egyre több elfoglalt vállalkozó dönt úgy, hogy kiadja a számára megterhelő munkát egy asszisztensnek, aki akár távolról is eltudja a feladatát látni.

Mit jelent virtuális asszisztensnek lenni?

Még mindig vannak olyanok, akik azt feltételezik, hogy egy virtuális asszisztens nem több, mint egy otthon unatkozó anyuka, aki próbálkozik valamit pötyögni a számítógépen, hogy kiegészítse jövedelmét. A virtuális asszisztens valójában – és jó esetben – egy jól képzett, magas hozzáadott értéket képviselő személy, aki a túlterhelt vállalkozóknak segít levenni a vállát akár az adminisztratív terhekről, akár szaktudást igénylő feladatokról.

Ma már szerteágazó területen vannak jelen a virtuális asszisztensek, túllépve az adminisztratív szerepkörön. Sokan vallják magukat közösségi média szakértőnek, szövegírónak vagy épp akár grafikusnak.

Milyen jogi keretek között történik a munkavégzés?

A virtuális asszisztenciát leginkább az különbözteti meg a hagyományos munkavégzéstől, hogy a munkavégzés távmunkában történik, a kifizetés pedig számla ellenében történik. A számlaképesség tehát fontos kritérium munkavállalás előtt. A virtuális asszisztensek munkavégzésének leggyakoribb formája a KATA adózás (legalábbis eddig az volt).

A virtuális asszisztensek szabadúszók, vagy, ahogy angol kifejezéssel illetik freelancerek. Ez kulcsfontosságú, mert ha kötött munkaidőben dolgoznának, napi fix órában, akár meghatározott helyen, akkor az már kacérkodás lenne egy burkolt munkavállalói viszonnyal.

Hogyan lehet ügyfelet szerezni virtuális asszisztensként?

Kétségkívül a legnehezebb elindulni egy olyan úton, amelyen még járatlanok vagyunk. Mert a legtöbbször gyakorlatot, referenciát kérnek a munkaadók. És az honnan is lenne egy kezdőnek?

Azt tanácsolom, hogy ha most akarsz elindulni ezen az úton és még keresed a lehetőségeket, akkor az első és legfontosabb feladatod, hogy tisztába legyél a saját magad képességeivel. Mert addig nem tudod eladni magad, amíg nem tudod, hogy pontosan miben is vagy te a legjobb. Találd meg azt, amiben jó vagy és amit élvezel.

Ne legyél egyszerre szövegíró, közösségi média szakértő, hirdetéskezelő, grafikus. Mert lehet, hogy mindenhez konyítasz egy kicsit. De a piacnak arra van szüksége, hogy valamiben profi legyél. Ha kiváló vagy az Excel táblázatkezelésben és nem riadsz meg az adatoktól, számoktól, akkor alkoss magadról olyan képet, ahol ez kitűnik. Ne egy legyél a sok közül, hanem legyél te a legjobb valamiben.

El lehet kezdeni építeni a személyes márkádat, ha van lehetőséged, tudásod készíthetsz honlapot, ahol bemutatkozol, lehet Facebook oldalad. Ma már fontos, hogy látható legyél, mert egyre többen vagyunk jelen a piacon, ezért egyre jobban válogathatnak a munkaadók.

Viszont, ami előny, hogy egyre többen ismerik fel a virtuális asszisztensben rejlő lehetőségeket, ezért egyre nagyobb a kereslet irántuk. Így kezdőként sem kell megijedni, hogy nem fogsz ügyfelet találni, mert kereslet van, neked csak annyi a dolgod, hogy megtaláljanak téged. A Facebookon is több szakmai csoport van, ahol napi szinten vannak hirdetések, vagy akár magadat is reklámozhatod.

Mennyit keres egy virtuális asszisztens?

Az esetek többségében órabérben kezd el dolgozni egy virtuális asszisztens. Az órabér nagysága sok mindentől függ. Kezdőként és tapasztalatlanként 1500-2000Ft /óra az átlagos napjainkban, míg tapasztalattal és jó referenciákkal akár már 3500-4500 Ft /óra sem ritka.

Utána kell számolni, hogy mennyit kell dolgoznod azért, hogy ki tudd fizetni a vállalkozási adót, a könyvelőt, az iparűzési adót és akkor mi marad a zsebedben. Az említett költségekkel számolni kell, ami az elején még lehet, hogy nehezebben kikalkulálható, de nem szabad megriadni, mert a befektetett munka meghozza a gyümölcsét.

Ha ügyes vagy és kitartó, akkor a jó híred elkezd terjedni és egyre több ügyfeled lehet. És, ami talán a legfontosabb, hogy olyan szabadságod, ami munkavállalóként csak nehezen.