Összegyűjtöttünk néhány olyan ételt, élelmiszert, melyek fogyasztása segíti a gyorsabb felépülést

2021. jún. 12. Fodor Andrea

Betegségek, műtétek után szervezetünk le van gyengülve, kiemelten fontos, hogy a leghatékonyabb módon töltsük vissza az elvesztett energiánkat. Ennek a legegyszerűbb módja, ha olyan ételeket fogyasztunk, melyek segítik testünk gyógyulását, regenerálódását. Most összegyűjtöttünk néhány olyan ételt, élelmiszert, melyek fogyasztása segíti a gyorsabb felépülést, általuk könnyebben visszakaphatjuk elveszett energiáinkat.

Bogyós gyümölcsök

A bogyós gyümölcsök igazi antioxidáns bombák, így az egyik legegészségesebb táplálék, amit magunkhoz vehetünk lábadozás alatt. Ráadásul, ha még étvágytalansággal küzdünk, ezeket könnyebb elfogyasztani még akkor is, ha nem kívánjuk az ételeket. Ide tartozik a szőlő, gránátalma, áfonya, szeder, málna, eper. Ezeket elsősorban nyersen érdemes fogyasztani, hiszen magas C-vitamin tartalmuk így tud a legjobban érvényesülni. A C-vitamin segít regenerálni a kötőszöveteket, így gyorsabb a gyógyulási folyamat is.

Zöldségek

Azt, hogy a zöldségek egészséges ételek, mindenki tudja. Azonban azt már kevesebben, hogy műtét vagy betegség után a magasabb szénhidráttartalmú zöldségek hasznos segítői a gyógyulásnak. Magas rosttartalmuk miatt könnyen emészthetőek és tele vannak értékes tápanyagokkal. Tápanyagban gazdag zöldségek, melyek ajánlottat a regeneráló étrendbe: édesburgonya, kelbimbó, brokkoli, sárgarépa, káposzta, karfiol. Enyhítik a gyengeség okozta szédüléses panaszokat, melyek szintén gyakoriak a lábadozási időszakban. Magas rosttartalmuk pedig meggátolja, hogy a mozgásszegény időszakban székrekedés alakuljon ki.

Egészséges zsírok

Szervezetünk számára a betegségek utáni időszakban kiemelten fontos, hogy megfelelő mennyiségű, de egészséges zsírhoz jusson. Ez ugyanis alapfeltétele annak, hogy a zsírban oldódó vitaminok – melyek segítik a gyógyulást – megfelelő módon fel tudjanak szívódni, és hasznosítani tudja őket a testünk. Ilyenek az olívaolaj, kókuszolaj, avokádó és az olajos magvak. Ezek ugyanakkor kalóriadúsak is, tehát könnyebben visszanyerhető a betegség vagy műtét miatt elvesztett testsúly is.

Zöld leveles zöldségek

Ezek talán kevésbé népszerűek, mint a bogyós gyümölcsök, de igazán fontos szerepet játszanak a gyógyulási folyamatban. A spenót, sóska, kel, vagy a zöldsaláta gazdag B-vitaminokban és olyan nélkülözhetetlen ásványi anyagokban, mint a magnézium, vas vagy a kalcium. Ezek a zöld levelek a természet multivitaminjai, mindenképpen szerepeljenek az étlapon a lábadozók étrendjében.

Minőségi fehérjék

Elsősorban szárnyasok, tengeri halak, hüvelyes zöldségek, diófélék, tojás formájában ajánlott a szervezet számára pótolni a fehérjéket. Ezek fognak hozzásegíteni ahhoz, hogy a leghamarabb visszanyerjük erőnket. Kíméletes főzési eljárásokat részesítsünk előnyben, ha ezeket az ételeket készítjük, ugyanis a lábadozó betegek gyakran nehezebben tudják megemészteni ezeket a táplálékokat. Ha szükséges daráljuk, pürésítsük főzés, párolás után őket és igény szerint emésztést segítő fűszerekkel gazdagítsuk a belőlük készített ételeket.

Probiotikus kiegészítők

Az egészséges emésztés helyreállítása szintén kulcsfontosságú a gyógyulási folyamatban. Ehhez ajánlott az élőflórás joghurt, kefir, erjesztett zöldségek, például a savanyú káposzta. Sajnos gyakran pont a gyógykezeléshez szükséges antibiotikumok és egyéb gyógyszerek okoznak károsodást a bélrendszerünkben, így elsődleges, hogy ezt helyreállítsuk.

Amennyiben ezeket az ételeket beiktatjuk a lábadozó beteg étrendjébe, úgy várható, hogy rövidebb idő alatt visszanyeri egészségét, életerejét. Fontos, hogy komoly betegségek esetén kérjünk szakmai segítséget is dietetikustól, vagy a kezelőorvostól a helyes étrend kiválasztásához.