Mennyi az ideális fogyás mértéke hetente?

2022. nov. 29. Bálint Ildikó

Ki az, aki ne szeretne 1 hónap alatt 20 kg-tól megszabadulni? Valószínűleg, mindenki aki fogyókúrába kezd… Azonban az a fogyókúrás módszer, ami ilyet ígér, nem sok jóval kecsegtet, bármilyen jól is hangzik az ígérete. Felejtsük el a gyors fogyást ígérő fogyókúrákat, mert az hosszú távon nem működhet, könnyen a jojó effektus csapdájába eshetünk. Mindent csak mértékkel.

Ahogy az étkezési szokásainkban is mértéket kell tartani, úgy a fogyókúrában sem várhatjuk varázsütésre, hogy óriási eredményeket érjünk el.

A kulcsszó a fokozatosság

Célként érdemes kitűzni a heti 1,5- 2 kg fogyást. Ez az a mérték, ami egészségesen kivitelezhető, nem beszélve arról, hogy megtartható. A szakértők egyöntetű véleménye alapján a testsúlyunk 1%-a az, ami biztonságosan leadható, így egy 100kg-os testsúlyú embernél a heti 1 kg súlyvesztés az, ami még kockázatmentesnek számít. Fontos, hogy akkor lesz hatékony egy diéta, ha sikerül minél több zsírt veszítenünk.

Mi okozza a kezdeti nagyobb sikereket a fogyókúrában?

Mivel a szervezetünk először a víztől fog megválni, ha áttérünk a csökkentett kalóriájú életmódra, ezért az első héten akár 4-5 kg súlycsökkenést is tapasztalhatunk. Ezt látni a mérlegen nagy bizakodásra ad okot, de a lelkesedésünket letörheti, ha néhány hét után, miután kiürült a felesleges vízkészlet, már nem lesz ilyen látványos a súlycsökkenés.

Innentől a fentebb is írt elmélet kezd el működni, vagyis zsírt veszítünk, de ez a heti 1-2 kg-nál több fogyást nem eredményezhet. A legfontosabb, hogy ne adjuk fel, akkor se, ha nem látunk olyan látványos eredményeket, mint szeretnénk, kitartás és türelem nélkül nincs sikeres fogyókúra.

Mi van, ha mégis gyorsabb fogyást tapasztal?

Abban az esetben, ha a heti 1-2 kg-nál nagyobb fogyás történik, akkor feltehetően nemcsak a zsírszövetből történik a súlycsökkenés, hanem az izmokból is. Ez azonban nyomot fog hagyni a bőrszövetekben is, petyhüdté válhat.

És akkor ott van az a tény, hogy ez koplalással érhető el. A koplalás pedig köztudomású, hogy azontúl, hogy mennyi lemondással jár és mennyire nehéz betartani, illetve nem fog tartós eredményt hozni, mert könnyen visszaszaladnak a plusz kilók. Mivel (valljuk be őszintén) egész életünkben nem koplalhatunk, meg nem is szeretne senki sem.

Egyébként nincs 100%-os törvény arra, hogy mennyi súlyt veszíthetsz egy adott időszakban. Ember legyen a talpán, aki pontosan megtudja mondani hónapokon keresztül, hogy pontosan hány kalóriát visz be naponta a szervezetébe.

Épp ezért nincs garantált törvény arra, hogy mennyi súlyt veszíthetünk, meg kell maradni a becslések szintjén. Ráadásul emberek vagyunk, mind másfélék, máshogy működünk, ami szintén nehezíti a pontos értékek meghatározását.

Ami biztos, hogy a fogyókúra kihívások elé állít mindenkit, de ha eltökéltek vagyunk a szándékainkat illetően, akkor nem lehetetlen vállalkozás.