Így ismerd fel a toxikus munkakörnyezetet

2022. dec. 10. Tollas Tímea

Ijesztően hasonló, megerőltető és szürke mindennapok. Közönyös emberek, állandó mókuskerék és hajtás ezerrel. Neked is ismerősek ezek a kifejezések? Bárcsak ne ismernénk ezt az érzést, ami a leginkább az üresség és a kiégés felé terel. Ha fáradtak vagyunk és elégedetlenek a munkánkkal és a munkahelyünkkel, az bizony rengeteg erőt és energiát emészt fel. Olyan energiákat, amelyeket önmagunkra és a fejlődésünkre is fordíthatnánk.

A mai világban nagyon fontos, hogy felismerjük azokat a helyzeteket, amelyek negatív hatással vannak a lelki világunkra és a mentális egészségünkre. Ha azt mondom, toxikus munkahelyek és emberek, ugye Te is tudsz azonosulni az érzéssel, ami ilyenkor mindannyiunkra ránk tör?

Tudd, hogy mire vágysz

Sajnos a legtöbben észre sem vesszük azokat az apróbb, intő jeleket, amelyek már a munkaviszonyunk legelején arra utalnak, hogy toxikus helyre kerültünk.Mivel mindannyian vágyunk a sikerre és az elismerésre, ezért az esetek többségében kimagyarázzuk a negatív helyzeteket is egy-egy munka kapcsán. És éppen itt kezdődnek a nagy problémák, ugyanis megpróbáljuk elhitetni magunkkal, hogy álom munkánk van, miközben ennek éppen az ellenkezője igaz.

Annak érdekében, hogy megelőzzük az ilyen élethelyzeteket, nagyon fontos, hogy tudatosítsuk magunkban, hogy mit is szeretnénk. Mire vágyunk pontosan? Mi az, ami belefér és mi az, ami egyáltalán nem? Ha nem ismered magadat és az igényeidet, akkor sajnos félő, hogy sosem fogsz olyan állást találni, amelyért lelkesedhetsz és sikert sikerre halmozhatsz.

Íme a legfőbb jelei annak, hogy toxikus munkakörnyezetben dolgozol:

Szegényes kommunikáció és nem egyértelmű feladatkörök

Az elégtelen, zavaros vagy szétszórt kommunikáció rengeteg munkahelyet rémálommá tud változtatni, a munkáról már nem is beszélve. Valójában a kommunikációs készségek a legfontosabb készségek, amelyek minden sikeres szervezetben szükségesek. Miért?

Nagyon sok minden tartozik a kommunikáció alá – beleértve a hallgatási készségeket (mind vezetőként, mind alkalmazottként), a szóbeli kommunikációt, az írásbeli kommunikációt, a kommunikációval kapcsolatos preferenciákat – éppen ezért fontos, hogy egy szervezet megfelelően kommunikáljon ne csak az ügyfeleivel, de az alkalmazottaival is.

Rossz vezető kezébe adják a hatalmat

Bizonyára Te is találkoztál már azzal a problémával, amikor olyan ember vezetett egy céget, akinek semmi köze nem volt az emberi kapcsolatokhoz. Sajnos a legtöbb vezető manapság nem tud megfelelően kommunikálni a beosztottjaival. Passzív-agresszív viselkedést folytat, megalázza a munkatársait, arról már nem is beszélve, hogy rengeteg dolgot és tudnivalót nem tisztáz időben az alatta dolgozókkal.

Ha azt érzékeled hónapok óta, hogy nem becsülnek meg és megalázóan, illetve bizalmatlanul viselkednek veled, jobb, ha átgondolod, hogy van-e helyed a cégnél? Azt pedig sose feledd, hogy amikor ott hagysz egy munkahelyet, akkor sosem az állást hagyod ott, hanem azt a mérgező főnököt, aki mindennek az élén áll!

Üdv a motiválatlan és kiégett dolgozók körében

Ha egy munkahely mérgező, az sajnos negatív hatással van az ott dolgozó munkatársakra is. Az állandó nyomás és a dicséret hiánya pedig előbb-utóbb kiégéshez és motiválatlansághoz fog vezetni, amelyet könnyen felismerhetünk magunkon is és a többi dolgozón is.

Amennyiben a kiégés jeleit észleled magadon és furcsa ürességet, illetve kedvtelenséget tapasztalsz, nem árt, ha mentálhigiénés szakemberhez vagy pszichológushoz fordulsz! Jobb félni, mint megijedni, egy hosszú beszélgetés pedig sosem árthat.

Ismerd fel a toxikus munkakörnyezetet és sose hagyd, hogy eltiporjanak! Értékes ember vagy és megérdemled a tiszteletet!