Hogyan kell elkerülni a jojó effektust?

2023. jan. 25. Bálint Ildikó

 

Minden fogyókúrázó legrettegettebb félelme, hogy a nehezen leadott pluszkilók idő elteltével visszajöjjenek, más szóval jojó effektus történjen.

Hogy segíthessünk ezen a félelmen úrrá lenni, összegyűjtöttük, hogy mit lehet tenni azért, hogy ezt elkerülhessük és hosszú távon, tartósan megmaradjon a fogyókúránk eredménye.

Mit jelent a jojó effektus?

Amikor valaki a fogyást követően nagyon rövid időn belül hízást tapasztal, azt jojó effektusnak nevezzük. A folyamat akár többször, váltakozva is történhet. Akár az eredeti súlyunknál is többre hízhatunk.

Az oka az alapanyagcsere csökkenésében keresendő, ugyanis az alacsonyabb kalóriabevitel és az étkezések számának csökkenése az alapanyagcsere csökkenését okozza.

Tudni kell, hogy amikor elkezdünk fogyni, akkor a szervezetünk a testünk raktáraiból szerez a működéséhez szükséges energiát. Ha a fogyás után visszatérünk a rendes étkezésekhez ezzel párhuzamosan nem fog az anyagcsere folyamatunk gyorsulni ezért a plusz kalóriákból zsírraktárak képződhetnek, amik újbóli testsúlynövekedést okoznak.

Mit lehet tenni a jojó effektus elkerüléséért?

Ahhoz, hogy a fentebb leírt folyamat ne történjen meg, el kell kerülni a drasztikus fogyást, fokozatosan kell csökkenteni a kalória bevitelt, minél többszöri étkezés a javasolt.

És az egyik legfontosabb, hogy az életmódunkat is meg kell változtatni, be kell iktatni az életünkbe valamilyen testmozgást, sportot, amit rendszeresen űzünk, legyen az akár csak napi 20 perc séta. Alapszabály, hogy ne bízzunk a gyorsan, nagy súlycsökkenést ígérő csodadiétákban. Fogyókúra során türelmesnek kell lennünk, mert különben könnyen a jojó effektus csapdájába eshetünk!

Kerüljük a szélsőséges táplálkozási formákat, csak olyat próbáljunk ki, amit hosszú távon is képesek vagyunk betartani. Például, hogy ha tudjuk, hogy kenyér nélkül képtelenek vagyunk élni, akkor ne fogjunk olyan diétába, amely teljességgel kizárja a pékáruk fogyasztását, helyette keressünk valamilyen alternatív megoldást.

Ártalmas-e az egészségre a jojó effektus?

Azon felül, hogy nem érjük el a kitűzött célunkat, a fölösleges kilóktól való megszabadulást a jojó effektussal a szervezetünk egészségét is kockáztatjuk.

A következő betegségek előfordulásának a gyakorisága megnő:

  • kettes típusú cukorbetegség
  • depressziós hajlam
  • koleszterinszint megnövekedése

És akkor még nem említettük azt az elkeserítő érzést, amit akkor érzünk, amikor a befektetett energiánk nem hozza meg a gyümölcsét. Vagyis éppen meghozza, de aztán még rosszabbul járunk. Ilyenkor könnyű elkeseredni és feladni a harcot a kilókkal szemben.

Hogy lehet eredményes a fogyókúra?

Az elhízás leggyakoribb oka, hogy több kalóriát viszünk be a szervezetünkbe, mint amennyire annak szüksége van. Így a fogyás titka is a kevesebb kalória bevitelében van.

Persze, könnyű ezt mondani, mikor olyan egyszerű elcsábulni a finom falatok, ínycsiklandó desszertek láttán. Mert ki tud ellenállni nyáron a fagyinak, vagy épp a kürtőskalács mennyei illatának. Nagyon nehéz, ez egyértelmű. Szigorú önuralom és önmegtartóztatás szükséges.

Ki kell alakítani egy tudatos életmódot, szigorúan meghatározott étrenddel és mozgással. Ha ezt nem tudjuk betartani, akkor nem, hogy a fogyás nem fog sikerülni, de garantált, hogy a saját bőrünkön fogjuk megtapasztalni a jojó effektust.

Fogyókúrára fel, de csak ésszel és mértékkel!