Egészséges életmóddal a friss lendületért

2022. aug. 08. Tollas Tímea

Számodra mit jelent az egészség? Valamit, amire mindig mankóként támaszkodhattál? Valamit, ami alapvető és soha fel sem merült még benned, hogy tegyél is érte vagy köszönetet mondj a létezéséért? Sajnos a legtöbb ember számára az egészség természetes és úgy érzik, nem kell érte tenniük semmit. Légy őszinte: úgy érzed, egészséges életmódot folytatsz?

Manapság többen-kevesebben letérünk arról az útról, amely a kiegyensúlyozott, lendületes élet felé vezet, azonban a következményekkel már kevésbé vagyunk tisztában.

„Ügyet sem vetsz a testedre, a legcsekélyebb figyelmet sem fordítod rá addig, amíg gyanítani nem kezded, hogy valami baj támadt vele. Gyakorlatilag semmit nem teszel a megelőző karbantartásért. Jobban gondját viseled az autódnak, mint saját testednek.”

Neale Donald Walsch

Tények és kérdések nyomában

Egy nemrégiben készült tanulmány szerint nagyon kevés felnőtt felel meg az egészséges életmód kritériumainak. Az Archives of Internal Medicine című folyóiratban megjelent tanulmány kimutatta, hogy az amerikai felnőttek mindössze 3%-a kapott tökéletes pontszámot arról, hogy a szerzők szerint mi az egészséges életmód négy alapvető kritériuma. Mindössze 13,8% felelt meg három kritériumnak; 34,2% csak két kritériumnak felelt meg. A nők egyébként valamivel jobb eredményt értek el, mint a férfiak.

A következő 4 kérdést érdemes mindig feltenned magadnak, ha a célod az egészségesebb élet felé haladás:

  • Dohányzol? Ha igen, hányszor gyújtasz rá egy nap és mennyire bírod megállni, hogy ne gyújts rá?
  • Képes voltál arra az elmúlt időszakban, hogy egy egészséges, a BMI indexnek is megfelelő testsúlyt érj el vagy sokszor ingadozott a súlyod?
  • Legalább 5-ször eszel naponta zöldségeket és gyümölcsöket, amelyek tele vannak vitaminokkal és antioxidánsokkal?
  • Hetente legalább 5 alkalommal edzel 30 perceket?

Ezekre a kérdésekre válaszolva Te is ráébredhetsz arra, hogy komolyan veszed -e a mindennapjaid során az egészséges életmódra való törekvést vagy még nem léptél rá az útra.

Hasznos tippek és nagy lépések a lendületesebb mindennapokért

Tartsd be a következő extrán hasznos tippeket és ne lepődj meg rajta, ha nyár végére már egy vidám energiabomba leszel. Semmi sem lehetetlen, ezt sose feledd!

  • Fordíts elegendő időt és energiát a fogmosásra és az ínyed egészségére. Alapvetőnek tűnhet, azonban nagyon fontos, hogy minden nap ellenőrizd a fogaid állapotát és ne félj orvoshoz fordulni, ha problémát észlelsz.
  • Pihenj egy jót. A jól kipihent emberek nemcsak jobban megbirkóznak a stresszel, hanem sokkal jobban kontrollálhatják étvágyukat is. A kutatások kimutatták, hogy az alváshiány kibillentheti az “éhséghormonokat” az egyensúlyból – és esetleg túlevést válthat ki.
  • Élvezd a rendszeres családi étkezéseket, töltsetek együtt minél több időt. Ez lehetővé teszi a szülők számára, hogy jó példaképekként szolgáljanak, elősegíthetik a táplálóbb étkezést, a hangulatról már nem is beszélve. A családdal és a barátokkal való kiegyensúlyozott kapcsolat az egészséges élet nélkülözhetetlen összetevője.
  • Mosolyogj és nevess naponta többször. Ez garantáltan segít leküzdeni a nap során felgyülemlő stresszt, ráadásul még az egészségünkre is jótékony hatással van.
  • Igyekezz mindenhez pozitívan és derűsen hozzáállni. A világot nem változtathatod meg, azonban a viselkedésedet és a hozzáállásodat bármikor.
  • Minden nap meditálj 15-20 percet. Gondold végig alaposan a napodat és fókuszálj a céljaidra, amelyeket még meg szeretnél valósítani.
  • Turbózd fel a fehérjét. Ez a tápanyag elengedhetetlen része kell, hogy legyen az étkezésednek, éppen ezért igyekezz a fehérjét magas rosttartalmú ételekkel, alacsony zsírtartalmú ételekkel, sovány húsokkal és halakkal feldobni! Hidd el, előbb-utóbb az egészséged is meghálálja majd a törődést.

Minden csakis rajtad áll, ezt tartsd folyamatosan szem előtt.

Határozd el még a mai napon, hogy innentől kezdve csakis Te fogod irányítani a mindennapjaidat, ahogyan az egészségedet is.