Az ünnepek alatt is lehet időd a testmozgásra

2022. dec. 25. Diós Anita

A nagy sütés-főzések, bevásárlások és rokonlátogatások közepette sem érdemes megfeledkezni a testmozgásról – már csak azért sem, mert így a plusz kilókkal is kevésbé gyűlik majd meg a bajunk.

Nincs mese: a bevásárló maraton és az idővel való versenyfutás nem azok a sportágak, amelyek az egészség megőrzéséhez különösebben hozzájárulnak, sőt…! Éppen ezért fontos, hogy bármennyire is sűrű az ünnepek előtti, alatti programunk, az elcsendesedésre, a meghitt időszakokra, illetve némi testmozgásra is jusson idő. Ezúttal az utóbbiról lesz szó bővebben.

A nagy sietség közepette persze talán nem is tűnik olyan fontosnak, hogy éppen abban a két-három hétben nagy figyelmet fordítsunk a testmozgásra, pedig pontosan az ilyen időszakok azok, amikor a legnagyobb hasznát vehetjük akár egy kellemes, fél órányi tornának, vagy adott esetben egy nagyobbacska sétának is. Hiszen nemcsak a feleslegesen bevitt kalóriák nem kívánatos hatásait segíthet mérsékelni a testmozgás, de a stresszt is csökkenti. Végső soron így nemcsak a saját egészségünket javíthatjuk, vagy tarthatjuk karban általa, de ha kevésbé feszült családtagok ülnek a karácsonyi asztalhoz, akkor bizony a hangulat is jóval meghittebb és nyugalmasabb lehet.

Azonban, még ha mi magunk is látjuk, milyen előnyös egy kis testmozgás az ünnepek alatt is, nem feltétlenül találunk módot arra, hogy beiktassuk azt a pörgős napjainkba. Pedig egyáltalán nem lehetetlen feladatról van szó.

A rokonlátogatások esetében például jó ötlet lehet megbeszélni, hogy egy közös túrával induljon az összejövetel, amit egy igazán emlékezetes forralt borozással vagy forró csokizással is össze lehet kötni. Ilyen esetekben mindig tervezzünk előrelátóan, és olyan úti célt, illetve olyan távot válasszunk, amelynek bejárása nem okoz fizikai nehézséget senki számára. Idős rokonok esetén például egy séta a városban vagy egy kisebb tó partján kiváló döntés lehet – míg, ha fiatalabb rokonokkal találkozunk, talán izgalmasabb lehet egy téli teljesítménytúra teljesítése, netán egy hosszabb túraútvonal bejárása.

Noha nem igazán jellemző már az igazi fehér karácsony, azokban a kivételes esetekben, amikor mégis elegendő hó esik, kihagyhatatlan tevékenység a szánkózás a gyermekes családok számára. Sőt, ha a hegységekben esett csak a hó, és azok nincsenek nagyon távol, akár az is megfontolandó, hogy elautózzunk oda egy kis szánkózás kedvéért, hiszen egészen biztosan maradandó élményt szerzünk ezzel a gyermekeknek – maradandóbbat még a sokadik csillogó-villogó játéknál is.

Nagyobb szerencséjük van a korcsolyázást kedvelőknek, hiszen manapság a legtöbb nagyobb magyar városban megjelennek a jégpályák az adventi időszakban. Egy-egy délutánt egészen nyugodtan rászánhatunk a korcsolyázásra, és ha iskoláskorú gyermekkel megyünk, akkor nekik is alkalmuk nyílhat egy picit kimozdulni a négy fal közül, és elsajátítani, vagy gyakorolni egy izgalmas készséget. December vége, január eleje felé bizonyos években a természetes vizek egy része is alkalmas lehet a jégkorcsolyázásra, de soha ne merészkedjünk úgy a tavainkra, hogy nem győződtünk meg előtte hivatalos forrásból a jégpáncél biztonságosságáról!

Az úszást sokan ugyan tipikus nyári tevékenységként tartják számon, de a termálfürdők gyakran télen is alkalmat biztosítanak arra, hogy a kellemes pihenés mellett egy kis testmozgásban is részünk lehessen. Nem kell versenyszinten úszni ahhoz, hogy egész testünket átmozgassuk ezzel kíméletes, de annál hatékonyabb mozgásformával.

Szintén nagy élmény lehet a zúzmarás tájat lóháton bejárni. Aki megfelelően tud lovagolni, bátran bevállalhat egy téli lovastúrát, ahol egy-két-három óra alatt annyi élményben lesz része, amelyből még sokáig töltekezhet – s emellett biztosra veheti, hogy a testmozgást sem hanyagolta el az ünnepek alatt.

A kutyatulajdonosoknak van talán a legkönnyebb dolga, hiszen nekik egyébként is biztosítaniuk érdemes a négylábú kedvenceknek a mindennapos sétát, de ha az ünnepek alatt sem feledkeznek meg hű barátaikról, akkor egyúttal saját egészségük érdekében is nagyon sokat tehetnek.

Természetesen a fent soroltak mind-mind csak lehetőségek arra, hogyan iktatható be a sport, a testmozgás az ünnepek alatt a mindennapokban, és ezeken túlmenően is bőven van lehetőség egy kis sportolásra, edzésre. A lényeg, hogy ne feledkezzünk meg saját testi-lelki jóllétünkről sem a szorgos készülődés közepette…