A testmozgás és jótékony hatásai

2021. ápr. 16. Farkas-Csamangó Tekla

Mostanában egyre többször kerül középpontba a testmozgás és az ezzel kapcsolatban felmerülő kérdések: Mit mozogjunk? Mennyit? Miért? Azonban, mielőtt minderre megkeresnénk a választ, fontos tisztáznunk valamit, amivel talán a téma körül ott keringő kételyeket is eloszlathatjuk.

Nem kell ahhoz élsportolónak, de még csak amatőr versenyzőnek sem lennünk, hogy mozogjunk, és közben jól érezzük magunkat. Ugyanis mindenki megtalálhatja azt a területet, azt a mozgásformát, amit bele tud illeszteni a hétköznapjaiba erőlködés nélkül, élethelyzetének, valamint egészségi állapotának megfelelően. Bár egy-egy alapbetegség esetén nem árt szakemberrel konzultálni!

Már napi félórányi séta, kerékpározás, kertészkedés is hozzásegíthet minket egy teljesebb, kiegyensúlyozottabb élethez. Ráadásul az előbb említett tevékenységeket akkor is el tudjuk végezni, ha éppen nem a legjobb formánkat hozzuk, vagy van rajtunk néhány plusz kiló. A lényeg, tartsuk be a fokozatokat, tehát ne egyik napról a másikra akarjunk részt venni egy több tíz kilométeres teljesítménytúrán vagy maraton futáson. Természetesen idáig is eljuthatunk, de csak apránként.

Ha eddig alig vagy egyáltalán nem mozogtunk rendszeresen, akkor tűzzünk ki magunk elé kicsi célokat, amiket meg is tudunk valósítani. Például autó helyett biciklivel menjünk a közeli boltba, sétáljunk néhány utcányit vagy tornázzunk tíz-tizenöt percet reggel és este.

Így meg is válaszoltuk a mit és mennyit kérdéseket röviden és egyszerűen.

Most nézzük meg a miérteket

Talán ez az egyik legnehezebb része az elhatározásnak és a megvalósításnak is, mert itt kell legyőznünk a bennünk bujkáló kisördögöt, aki folyamatosan kifogásokat keres, úgy mint: fáradt vagyok, nincs időm, túl hideg van, túl meleg van, itt fáj, ott fáj. És egyébként is mi értelme az egésznek?

Éppen csak az, hogy a rendszeres mozgás építően hat többek között a következőkre:

Agy

Mert a fizikai aktivitás csökkenti a stresszt, oldja a szorongást, endorfint szabadít fel a szervezetünkben, ami felelős a boldogsághormon termeléséért és fájdalomcsillapító hatású is. Mindemellett még az emlékezőtehetségünket is képes javítani, valamint oxigénhez juttatja a szürkeállományunkat.

Légzés, keringés

A megfelelő testedzés erősíti a tüdőt és a szívet, ami jót tesz keringésnek és légzésnek, vérnyomásnak, vércukornak, immunrendszernek egyaránt.

Izmok, csontok, ízületek

Igazi kihívás, akkor mozogni, ha gyengék az izmaink, ha lépés közben fájdalmat érzünk. Ekkor szinte biztos, hogy lerövidítjük vagy elhagyjuk a sétát, biciklizést. De ilyenkor kell kitartanunk, mert ha mozgunk, edződnek és gyarapodnak az izmok, erősödnek a csontok. Arról nem is beszélve, hogy a mozgás testi betegségek megelőzésére is kiváló.

Lélek

A mozgásban gazdag életmód nemcsak a testre és az agyra hat pozitívan, hanem a lélekre is. Jókedvre derít, ösztönöz és inspirál. A friss levegőn, a természetben vagy akár a futópadon is eszünkbe juthatnak kreatív ötletek, mert kikapcsolódunk és aktívan pihenünk. Valamint önbizalmunk is nő, egyre könnyebben győzzük majd le akadályainkat, és hamarosan nem jelent gondot, távolabbi célokat is felállítani, növelni a terhelést.

S, ha mindez még nem volna elég

Egészséges életmódunkkal motiválhatunk másokat, társas kapcsolatokat alakíthatunk ki, erősíthetjük baráti körünket. Hiszen a kondiban eltöltött izzasztó percek vagy a kocogás gyorsabban és jobban telnek, ha közösen vágunk neki.

Ezek után is maradt bennünk némi szkeptikusság a testmozgás jótékony hatásait illetően? Akkor itt az idő, hogy kipróbáljuk, mert ugye mondják: Aki nem hiszi, járjon utána, aki pedig elhiszi, az bizonyítsa.