Telefonfüggőség: a fürdőszobába, de még a wc-re is magával viszi a mobilját

2022. máj. 14. Bálint Ildikó

Az okostelefon függőségről ma már ódákat lehetne zengeni. Mindenki tudja, mindenki látja, és valljuk be őszintén, a legtöbben érezzük is, hogy mennyire nehezen vagyunk meg nélküle.

De hol az a határ, ami még normálisnak mondható, vagy ami még a másik fél számára is elviselhető?

Hol kezdődik a telefonfüggőség

Te okostelefon függő vagy? – teheted fel a kérdést magadnak. Őszintének lenni pedig sokszor kényelmetlen. Mert ki az, aki függő? Aki a wc-re is magával viszi, vagy aki még a buszmegállóban is nyomkodja? De az nem függő, aki óránként előveszi a telefonját? Mivel társadalmilag is egyre jobban elfogadott, ha bele vagyunk bújva a telefonunkba, így nehéz definiálni a függőséget.

Sokszor már akkor is elővesszük és feloldjuk, amikor nincs is konkrét célunk vele, csak unatkozunk és ott van kéznél. Mert azért valljuk be, legtöbbször ott van kéznél.

Te is biztosan láttál már olyan fényképet, ahol az egész család együtt van, de mindenki valamilyen kütyüt nyomkod. Nagyon kiábrándító, igaz?

Pedig a valóság sokszor valóban ezt tükrözi. Anyuka is nyomkod, mellette apuka is és akkor már a gyerekek miért maradnának ki belőle?

Nagyon könnyűvé vált az információszerzés és csak úgy áramlanak felénk az impulzusok értesítések formájában.

De hová vezethet ez, megromolhatnak-e a párkapcsolatok? Szerencsére egyre többen veszik észre magukat és kapják fel a fejüket, hogy ez így nem mehet tovább és változtatni kell a kialakult szokásokon.

Mit tehetünk, hogy csökkentsük a mobilozással töltött időt

Ismerj meg néhány praktikát, ami segíthet abban, hogy akár a saját szokásaidon változtass, akár a párodnak segíts leküzdeni a kialakult telefonfüggőséget.

  • Csak olyan helyen használjuk a telefont, ahol nem veszélyeztetjük sem magunkat sem másokat közben. Vagyis vezetés közben kiváltképp veszélyes, de az sem nevezhető biztonságosnak, ha az utcán sétálva belebújunk, mert nem érzékeljük a veszélyhelyzeteket, elfelejtkezhetünk magunkról.
  • Szabjunk magunknak határokat időben és helyben is. Tiltsuk ki például az okostelefont a hálószobából és fogadjuk meg, hogy este 8 után már nem nyúlunk hozzá (fontos, hogy olyan észszerű határokat szabjunk, amelyeket be is tudunk tartani).
  • Az utazással töltött időt használjuk ki úgy, ahogy azt régen is tettük- tették az emberek. Olvassunk újságot vagy könyvet. Akár egy új hobbi is születhet belőle, a könyvolvasás, de az is lehet, hogy szimplán újra elkezdünk rajongani a könyvekért.

Korlátozzuk az alkalmazások számát, és csak olyanokat tartsunk a telefonunkon, amelyek valóban hasznosak és a mindennapjainkban szükségünk van rájuk. Ez különösen igaz a játékokra, amelyek a legtöbb időt vonják el tőlünk.

Időnként beiktathatsz az életedbe egy úgynevezett digitális detox időszakot-napot. A kijelölt időpontban ne kapcsold be a telefonod, próbálj meg ez időre láthatatlanná válni az online térben is. És egyszerűen csak élvezd a napot, vedd észre azokat a dolgokat, amiket máskor nem.  Még jobb, ha nem egyedül teszed, hanem pároddal, családoddal karöltve.