Közeleg a vizsgaidőszak, és már most stresszelsz? Hét tipp a tanuláshoz és a túléléshez!

2023. jan. 08. Diós Anita

A vizsgaidőszak közeledtével szinte minden egyetemista és főiskolás (ismételten) megfogadja, hogy ezúttal lelkiismeretesen, időben kezd el készülni, vagy éppen megszabadul a felesleges szorongástól és teljesítménykényszertől. De mit lehet tenni, hogy tényleg sikerüljön elviselhetőbbé tenni ezt a kihívásokkal teli időszakot?

A vizsgaidőszak közelsége még azokból is szorongást válthat ki, akik kötelességtudóan látogatták a szorgalmi időszakban az előadásokat és szemináriumokat, de persze azok esetében lehet legnagyobb a kétségbeesés, akik mindezt hanyagolták. Veszve még szerencsére semmi nincs, hiszen ha lelkiismeretesen nekilátsz a tanulásnak, sikeresen túl lehetsz a vizsgákon. Ráadásul a következő néhány tanács ugyancsak hasznos lehet, ha biztosra szeretnél menni!

Ne mások taktikáira, hanem a saját tulajdonságaidra alapozz

Mindenek előtt fontos, hogy amikor a tanulási stratégiádat megtervezed, ne az vezéreljen, hogy mások mikor látnak neki a készülésnek és hogyan igyekeznek memorizálni az anyagot. Minden ember más és más, és eltérő az az időmennyiség, illetve az a tanulási módszer, amely egy-egy egyén esetében eredményre vezet. Azt sem kell szégyellned, ha neked több időre van szükséged, sőt, ha tisztában vagy ezzel a ténnyel, akkor idejében nekikezdve a tanulásnak sikerre számíthatsz.

A passzív tanulásnál hatékonyabb és gyorsabb az aktív tanulás

Ha még nem tudod, milyen módszerek válnak be leginkább a te esetedben, javasolt többet is kipróbálni. Van, aki vizuálisan tud jól tanulni, míg mások akkor, ha hallják, felmondják az anyagot. Közös azonban mindenkiben, hogy a passzív tanulás (pl. olvasás, az anyag hallgatása, videók megtekintése) helyett gyorsabb, hatékonyabb és maradandóbb az, ha úgy sajátítod el az anyagot, hogy eközben cselekszel valamit. Így például nagyon hatékony lehet, ha emlékezetből megpróbálod ismét lejegyzetelni az anyagot, esetleg a forrásokat összegezve táblázatot készítesz, vagy diktafonra mondod fel, amit a leglényegesebbnek tartasz. Érdemes mindenesetre még a vizsgaidőszak előtt kísérletezni egy kicsit azzal, hogy neked személy szerint milyen módszerek válnak be leginkább…

Ne az alváson spórolj a vizsgaidőszak alatt sem

Természetes, hogy amikor kevés időd van, innen is, onnan is igyekszel lecsípni egy kicsit, hogy így maradjon a tanulásra is. Az egyik legrosszabb viszont, amit ilyenkor tehetsz, az a hajnalig tartó tanulás. Ez ugyanis nemcsak ideiglenes fáradtsághoz és álmossághoz vezethet a rá következő napon, de ronthatja a koncentrálóképességed, sőt, cirkadián ritmusod felborulása miatt akár hosszabb időn át tartó alvás zavarokhoz, stresszhez, mentális kimerüléshez is vezethet. Amennyiben azért nem tudsz aludni, mert nagyon aggódsz az előtted álló vizsgák miatt, akkor pedig próbálj elsajátítani valamilyen relaxációs technikát, hogy az előbb sorolt problémákat elkerüld, s azok így ne rontsanak tovább a helyzeteden.

Készíts időbeosztást rövid- és hosszútávra

Mivel a vizsgák egy részét jó előre, akár már a vizsgaidőszak kezdetén kiírják, van időd hosszú távú tervet készíteni. Ekkor ne csak a vizsgák időpontját vedd figyelembe, hanem azt is, hogy az adott kurzuson elsajátítandó tudásanyag mennyire ismert, vagy éppen ismeretlen számodra, s próbáld megbecsülni azt is, hogy melyik anyag elsajátításához mennyi időre lehet szükséged. A rövid távú terveid esetében pedig láthatod, ha valamit idejében sikerült megtanulnod, és így szórakozási, kikapcsolódási lehetőségeket is nyugodtan beilleszthetsz az adott heti vagy napi programodba. Természetesen csak akkor hasznos a tervezés, ha erőt veszel magadon, és tényleg meg is teszed mindazt, amit elterveztél.

Néha jó ötlet a barátokkal tanulni is

A közös tanulás olykor ugyan egyszerű beszélgetésbe csap át, de ha akadnak olyan ismerőseid, évfolyamtársaid, akik komolyan tudnak gondolni egy „közös tanulóórát”, az nagy segítség lehet. Átbeszélhetitek, hogy ki mit tart a legfontosabbnak, vagy éppen segíthettek egymásnak megérteni azokat a részleteket, amelyek esetleg nem voltak teljesen világosak az egyéni tanulás során. Az extrovertált hallgatók esetében különösen hasznos tud lenni a tanulás ezen formája.

Mindig tűzz ki magad elé egy célt

Sokkal könnyebb úgy kitartani a terveid mellett és erőfeszítéseket tenni a siker érdekében, ha kitűzöl magad elé egy célt. Ez lehet akár az is, hogy minden átolvasott fejezet után lazíthatsz egy kicsit, de talán ennél is jobb, ha az adott napra egy megadott anyagrész elsajátítását tűzöd ki célul. Fontos, hogy reálisak legyenek a céljaid, mert ha rögtön csalódnod kell, akkor később kevésbé tudod komolyan venni ezt a módszert, míg ha túl megengedő vagy, kicsúszhatsz az időből. Akár „jutalmazhatod” is magad, és ha sikeres lesz a vizsgád, vagy sikerül időben átnézned a teljes anyagot, akkor szervezhetsz valamilyen szórakoztató tevékenységet.

Légy pozitív, étkezz egészségesen, sportolj

Semmiképpen ne hanyagold el magad a vizsgaidőszakban sem, mert a legjobb teljesítményt akkor tudod nyújtani, ha mentálisan és testi egészségedet illetően is a topon vagy. A kiegyensúlyozott étkezés és a rendszeres testmozgás nemcsak abban segít, hogy megőrizd egészséged, és így megelőzd, hogy egy esetleges nátha vagy más fertőzés miatt kelljen elhalasztanod egy-egy vizsgádat, de az agyad is sokkal jobban fog akkor, ha jól érzed magad a bőrödben, és fitt maradsz. Ha pedig igyekszel pozitívan gondolkozni, és a lehetőségekre koncentrálsz a kihívások bonyolultsága helyett, akkor sokkal nyugodtabban és kiegyensúlyozottabban küzdhetsz a sikerért.