Egyre nagyobb a gyerek – napközbeni alvás igen, vagy nem?!

2022. jún. 03. Bálint Ildikó

Bizonyára benned is felmerült már a kérdés, hogy csemetédnek hány éves koráig szükséges délutánonként aludnia és mikor jön el az idő, amikor már nem igényli. Általános recept nincs, de irányvonalak vannak, amelyek segítenek mindenkinek az egyéni helyzetében a döntést meghozni.

Milyen előnyei vannak a gyerek napközben alvásának?

Nem lehet eleget hangsúlyozni, hogy milyen fontos a gyerekek életében a napi rutinok kialakítása. Ami az alvás kérdését illeti, szintén nagyon fontos, hogy meghatározott napirend szerint aludjanak a gyerekek. A kisgyerekek idegrendszere 5-6 óra aktív ébrenlét után elfárad, így a megfelelő fejlődésükhöz nagyon fontos az alvás mennyisége és minősége. Ezalatt pedig ugyanúgy értjük a napközbeni alvást, mint az éjszakait.

Még ha úgy látod, hogy ki is bírja alvás nélkül a 2-3 éves gyermeked, akkor is kitartóan próbálkozz vele, hogy aludjon egy jót. Csak gondolj bele, hogy te is kibírod, ha nem alszol annyit, mint szoktál, de utána hogy érzed magad? Nyűgösnek, fáradtnak. Ezzel a gyerekek is így vannak, ezért nem szabad elmismásolni a délutáni alvást, amíg arra igény mutatkozik. Mert akkor az eredmény egy nyűgös, hisztis gyerek lesz estére.

Meddig kell a napközbeni alvás?

Amíg a kisbabák szinte az egész napjukat átalusszák, a kor előrehaladtával együtt csökken az alvással töltött idő. Kb. 1-1,5 éves korra alakul ki, hogy elegendő lesz az egyszeri alvás napközben, ami legtöbbször nagyjából az ebédet követő időszakban történik. Azért is érdemes az ebéd utáni időszakra tenni az alvást, mert evés után eleve jobban rááll az agyunk arra, hogy most pihenni kell (gondolj csak magadra, milyen jól esne sokszor evés után pihenni egy jót).

Teljesen egyénfüggő azonban, hogy ez hány órát jelent alkalmanként. Van, akinek 1 óra is elegendő, míg mások képesek 3 órán keresztül is durmolni. És hogy ez meddig folytatódhat?

4 éves kor körülszokott egy határvonal eljönni, amikor sok kisgyerek egyszerűen nem igényli a délutáni alvást. Míg ugyanakkor mások ebben a korban még mindig képesek akár órákat is alvással tölteni egészen akár 6 éves korukig.

Nagyban befolyásolja az alvási szokások módosulását az is, hogy otthon tölti-e a délutánját a gyerkőc vagy valamilyen napközis intézményben. Az óvodákban, bölcsődékben ugyanis kötelező program az alvás, így itt könnyebben alkalmazkodik hozzá a gyerek is. Míg otthon esetleg máshogy alakulnak a délutáni programok.

Ezért kizárólag a gyermek igényeihez tudunk alkalmazkodni és nincs tökéletes recept arra, hogy meddig kell napközben aludni. Ha azt tapasztaljuk, hogy a napközbeni alvás rányomja a bélyegét az éjszakai alvásra, akkor viszont érdemes elgondolkodni, hogy hogyan tudjuk csökkenteni az alvás idejét délutánonként.

Az iskolakezdéshez közeledve pedig még a nagyon jó alvó gyerkőccel is el kell kezdeni a leszoktatást az alvásról már hónapokkal az iskola megkezdése előtt. Ugyanis át kell állnia a szervezetének arra, hogy nincs több délutáni szundi, helyette viszont kötött foglalkozások vannak.